IMA A
CSíKSOMLYÓI SZŰZ MÁRIÁHOZ
Üdvözlégy Csíksomlyói Szentséges Szűz Mária,
Keresztény híveidnek Segítő Anyja!
Íme kegyszobrod előtt térdelve, mély alázattal
Mutatom be tiszteletemet és hódolatomat.
Te általad ajánlom fel magamat Istennek, és
Remélem, hogy általad elnyerem mindazokat
A kegyelmeket, amelyekre oly nagy szükségem van.
Irgalmas Jó Anyám, tekints reám, fogadj engem
Anyai Jóságoddal és megértéseddel.
Bizalommal jöttem ide, mint édesanyámhoz,
Hatalmas pártfogómhoz, életem vezércsillagához.
Végy anyai oltalmadba és nyújtsd felém kezedet,
Mely engem gyámolítson, vezessen és oltalmazzon.
Hallgasd meg buzgó kérésemet, segíts minden ügyemben,
Vigasztalj szenvedésemben és bánatomban,
Oltalmazz a veszélyben, ments meg a bűnre vezető
Kísértésektől, légy betegségemben ápolóm és
Halálomkor vigasztalóm.
A te kegyes oltalmadba ajánlom, nem csak önmagamat,
Hanem szüleimet, testvéreimet, rokonaimat,
Barátaimat, jótevőimet és mindazokat,
Akikért imádkozni tartozom.
Nyerd meg mindnyájunk számára a Mennyei Atya
Irgalmát és az Úr Jézus szeretetét és a Szentlélek
Kegyelmét, hogy testben - lélekben megszentülve
Éljünk e világon, holtunk után pedig veled együtt
Örvendezzünk az Örök boldogságban.
Csíksomlyói Segítő Szűz Mária, könyörögj érettünk!
Az ima szövege letölthető PDF formátumban.
Óh, Babba Mária
Jézus Krisztus anyja
Könyörögj érettünk
Védd tovább nemzetünk.
Szent István királyunk
Rád bízta országunk,
Ne hagyj el bennünket
Mentsd meg nemzetünket!
Mi elhagytunk téged
Hitehagyott néped
Mégis fohászkodik,
Hozzád imádkozik.
Egyesítsed újra
- Óh, Babba Mária -
Széjjelhúzó néped
Egyesítsed, kérlek!
Térjen meg országod
Hulljon lábaidhoz,
Tisztuljon meg újra!
Óh, Babba Mária!
A képek láttán íródott a vers!
|
Szeretettel: Thuróczy Gyuláné Heni |
Budakeszi, 2006. 09. 08- án |
Kisboldogasszony napján. |
Návay Ákos fotó kiállítása elé:
A
Bakáts-téri Assisi Szent Ferenc templomban elhangzott
megnyitó-előadás, 2007. szeptember 18.
Szeretettel köszöntök mindenkit, aki
végignézte már Návay Ákos képeit…
Návay Ákos jó barátom lett, hiszen amikor készültek ezek a képek,
akkor együtt gyalogoltunk be a Gyimes völgyéből a gyimesi
csángókkal, az én iskolám, a Magyar Hagyomány Műhelyének
hallgatóival és Návay Ákossal 32 km-t Csíksomlyóra.
Návay Ákos itt hagyta ezt az országot ezelőtt jó néhány esztendővel
ezelőtt, mint ahogy igen sok érzékeny fiatalember. Itt hagyta
nemcsak ezt az országot, hanem ezt a földrészt is jó néhány
esztendőre, és folyamatosan mennek el innen, akik érzékeny lelkűek.
Mert itt Európában valami nagyon rossz dolog kezdődött el már régen
a francia forradalommal, és ez a nagyon rossz dolog, ez a pokoli,
mostanában elviselhetetlenné, iszonyatossá vált.
Návay Ákos elment Amerikába, annak is a középső részébe, mert meg
akart ismerkedni az indiánokkal. Nincs a föld kereken olyan gyermek,
olyan fiatal, aki ne szeretné az indiánokat, akár regényben, akár
filmen találkozik velük. Bármilyen is a regénybeli indián, vagy a
filmbeli indián szerepe, a szíve vele van, vele köt barátságot.
Návay Ákos ott kint Mexikóban megismerkedett az emberrel, aki a
veszett, szakadt, pusztulás felé rohanó világban is ember tud
maradni. Amikor hazajött, akkor nagy sokára a Jó Isten lehetőségét
adta annak, hogy a Kárpát hazában, -mert a haza Kárpátokkal ölelt,
az volt, az van és az lesz az idők végezetéig, mert ezt a hazát a Jó
Isten nekünk örökbérbe adta, s ennek minden emberéről, minden
jószágáról majd valamikor az utolsó ítéleten nekünk kell
elszámolnia,- a keleti Kárpátokban megismerkedett a gyimesi
csángókkal. Találkozott az itteni indiánokkal. Európában, aki ebben
a hazában, eleink hite szerint, eleink erkölcsében magyarként tud
élni, ebben az aranyborjút imádó, plázaidióta világban indiánnak
számít. Óriási volt a találkozás, az egyik fényképen látszik is.
Návay Ákos találkozik Gyimes indiánjával. Minden Pünkösdön a gyimesi
csángók, ha esik, ha fúj, akármilyen idő van, jeget is hozhat,
gyalog mennek Csíksomlyóra, mert meghallgatják a világ legnehezebb
Szűz Máriájának, akit ők és a csíki székelyek Babba Máriának
neveznek, a csöndes anyai szavát. Mennek, és Pünkösd fölszabadítja
őket, Pünkösd, a Szentlélek eljövetele, szabaddá teszi őket, ebben
az össze-visszakötözött világban. Jó szabadnak lenni. Minden kép
arról tanúskodik, hogy milyenek is az itteni indiánok. Minden kép
arról tanúskodik, hogy milyen az ember, aki meghallja a csöndes
anyai hívó szót.
Ha már említettem azt, hogy a világ legnehezebb Mária szobra hívja
őket, s hallgatnak a hívó szóra akkor, hadd mondom el, hogy mért
tartom én a világ legnehezebb Mária szobrának, Babba Máriát.
Gyimesben és Csíkban számos legendaváltozata van annak, hogy
valamikor nagyon régen, amikor még szerzetesek sem voltak azon a
vidéken, egy kislány egy őszön krumplit ásott. Krumpli ásás közben
egy liliomot talált. Elcsodálkozott, hiszen a liliom, az június
virága. Azon a helyen, ahol meglelte a liliomot mélyebbre ásott, egy
koporsóra lelt. Fölnyitotta a fedelét és egy fényes asszony szobra
feküdt a koporsóban, a Napba öltözött asszonyé, Babba Máriáé. Öröm
töltötte el, szaladt a faluba, újságolta mindenkinek s mentek a
népek látására. Azon kezdtek tanakodni, hogy hol lehetne méltó házat
építeni, ennek a csodás asszonynak. Úgy gondolták, hogy a Kissomlyó,
annak a csúcsa adja otthonát ennek, ki akarták emelni a koporsóból a
szobrot, de a szobor nem engedte magát. Ez a szobor, Isten
akaratából, nagyon nehéz. Akkor elhatározták, mivel Mária itten érzi
jól magát, ahol ez a lányka megtalálta, itt építenek neki házat.
Igen, ott épült fel a kegytemplom a kezdeti fatemplom, ma már
kőtemplom áll ott, több mint 200 esztendeje. Mária nagyon nehéz.
Babba Máriát hiába akarta elhurcolni a tatár, a tatár igen sokáig,
még a 17. században is betört Erdélybe, raboltak, fosztogattak és
elsősorban a templomokat látogatták meg rabló szándékukkal. Hiszen
ott könnyen elmozdítható értékes tárgyakra leltek. Egyetlen egy
templomba nem tudtak betörni, ez a csíksomlyói templom, nem engedte
őket Mária.
Egyik tatár kán a 17. század végén mérgében bement a templomba,
utasítást adott a katonáinak, hogy vegyék le az oltárról a szobrot
és vigyék.
Vigyék át a Kárpátokon, szűnjék meg e hely tatárt visszatartó ereje.
A katonák leemelték a szobrot, vitték a gyimesi hágó felé, de ahogy
a Csíkdelnei templom környékére értek, annyira nehéz lett ez a
szobor, hogy nem tudták tovább vinni. A tatár kán előrántotta
szablyáját, indulattal belevágott a szoborasszony arcába. Az arcból
vér csordult ki. A székelyek és a gyimesi csángók hite szerint, ha
nagy baj éri annak a vidéknek magyarságát, akkor a szobor arca
vérezni kezd. Legutóbb 1920. június 4-én, a trianoni gyalázat napján
vérzett. Mária nagyon nehéz. Amikor a tatárok meglátták a faszobor
arcából csorgó vért hanyatt-homlok elmenekültek, és nem mertek
többet betörni a Kárpát hazába. Mária őrzője, védője ennek a
hazának, amit néhány száz éve Regnum Marianumnak hívnak.
Mária nagyon nehéz. 1567-ben János Zsigmond, az akkori erdélyi
fejedelem elhatározza azt, hogy unitáriussá teszi a csíki
székelyeket. A csíki székelyek erejét, jól tudta, Babba Mária adja,
a csíksomlyói kegytemplom szobra, a Napba öltözött asszony. A János
Zsigmond- i sereg ellen egy maroknyi székely kelt föl, egy
gyergyóalfalusi pap, István atya vezetésével. Pünkösd szombatján a
Tolvajos tetőn mérkőztek meg egymással, és a maroknyi sereg győzött.
János Zsigmondnak el kellett takarodnia. El kellett takarodnia, mert
a székelyek a csíkiak, a gyergyóiak, az öregek, az asszonyok, a
gyerekek azok ott voltak a templomban segítő Mária előtt,
imádkoztak, hogy övék legyen a győzelem, és Isten nekik adta a
győzelmet. Azóta Csíksomlyónak pünkösdi búcsúja van. Előtte a
főbúcsúja Sarlós Boldogasszony napján volt. Mária igen nehéz. János
Zsigmond bármekkora hatalom is volt, nem tudta eltakarítani a
templomból, hiszen azért ment serege ezzel a szándékkal. Aztán még
veszettebb idők jöttek. II. József, a kalapos király, akiről a
szeged környéki öregek azt tartják, hogy az ő édesanyja, Mária
Terézia, a sátánnal szeretkezett, sátánt fajzott, aki betiltotta a
szerzetesrendeket, aki megnyirbálta a búcsújáró helyeket, a
csíksomlyói búcsút teljesen beszüntette. Ilyen módon próbálta
megsemmisíteni, behatárolni Babba Máriának mindenek fölött való
Istentől kapott erejét. Évek teltek el. A tiltást komolyan vették a
székelyek, pünkösd idején nem mertek Mária látására menni, de egyik
pünkösdszombaton, kora hajnalban, újra csak Gyergyóalfaluban, egy
asszony látta a szobrot megjelenni, látta az ágy mellett, és
csöndesen szólt: „Gyertek látásomra!”. Mária nem teologizál. Mária
nem mond hosszú beszédeket. Mária anya. Mindenki anyja, valahányunk
édesanyja. Mindig csak annyit szól, amennyit anya szokott szólni.
Mindig csak a legfontosabbat mondja, amikor annak ideje érkezik.
„Gyertek látásomra!” Az asszony nem tétovázott, királyi tiltás ide,
királyi tiltás oda szólt a többieknek és még azon reggel, zászlóval
és kereszttel hites lélekkel indultak Somolyóra, ahogy ők mondják.
Ahogy közeledtek a kegytemplomhoz, látták azt, hogy innen is, onnan
is, amonnan is jönnek kereszttel és zászlóval az emberek. Mária
körbeszólt. Nem volt rádiótelefon, televízió. Istennek erre nincs
szüksége. Ha a közénk született Isten anyja Istentől kap megbízást
arra, hogy szóljon, akkor ő szól, és aki ebben a pokoli zajban
odafigyel a csöndes anyai szóra az most is meghallja, hogy: „Gyertek
látásomra!”, hiszen minden esztendőben körbeszól. Körbeszól a
világon. „Gyertek látásomra!”
II. József, halála előtt, vissza kellett, hogy vonja rendelkezéseit.
Aztán még veszettebb idők következtek. Ceaucescu, a kommunista
diktátor igyekezett eltávolítani a „csíki menyecskét”, a kommunisták
így nevezték Babba Máriát. Igyekezett azért is eltávolítani, mert
magyar oltár van Csíksomlyón. Középen a Napba öltözött asszony, a mi
örök édesanyánk, az ő jobb oldalán Szent István, a Napkirályunk a
baloldalán pedig Szent László, a Holdkirály. Tudásunk van arról,
hogy igen sok beosztott, szolga, kommunista csinovnyik száműzetésbe
került, mert nem tudta végrehajtani Ceaucescu parancsát. Pedig
Ceaucescu igen nagy hatalom volt. Mária nagyobb.
Most ez az aranyborjús világ próbálja megszüntetni az ő hatalmát.
Érdemes oda figyelni arra, hogy hol vannak a tatárok, hol van János
Zsigmond, hol van II. József, hol van Ceaucescu, és hol lesz az
aranyborjús, plázaidióta világ, amikor Babba Mária még mindig ott
lesz, és minden pünkösd előtt körbeszól a világnak: „Gyertek
látásomra!” S aki meg hallja ezt a csöndes anyai szót, s egyre több
indián hallja meg a világban , az jön. Akár hol él a világon, aki
magyar az jön. Ha valaki Trianon gyalázata, és mindannyiunk
személyes gyalázata fölé tud emelni bennünket, az Ő, Isten
megbízásából.
Návay Ákos képein nem látjuk a szobrot, én szóvá is tettem ezt, még
az elején, amikor az első kiállítást nyitottam meg. Návay Ákos csak
megrándította vállát. Később úgy éreztem, azért nincs ott a szobor,
a szobor fény-képe, a fénynek a képe, hiszen a Napba öltözött
asszony maga a fény, mert benne van minden képben. Benne van a hozzá
zarándokolókban. Azok mozdulataiba, azok arcán, mert ez a kiállítás
azt szolgálja, hogy „Gyertek látásomra!”. Nem képen kell engem
látni. Ott kell velem találkozni, Somolyón a hegytetőn, Pünkösdön,
amikor kiárad a Szentlélek lelket szabadító ereje. Isten adja, hogy
ez a kiállítás máshova is eljusson, és ha erőm engedi, és szólít
Ákos akkor végigkísérjem az egész Kárpát hazában. Nem Ákost kísérem
ilyenkor, nem is az ő munkáját, az ő becsületes, tiszta,
tisztességes fényképeit. Úgy érzem, hogy Mária mellett, a mi
Boldogasszonyunk mellett gyaloglok. Ez az érzet igaz, s ez nem
engedi, hogy elfáradjak. Köszönöm, hogy meghallgattak, és
figyelmesen nézzék a képeket, minden kép beszédes. Egyre kevesebben
vagyunk mi indiánok…
Molnár V. József
néplélekrajz-kutató
CSÍKSOMLYÓBA MÉNEK...
Csíksomlyótól és a Kárpát-hazától igencsak távol, az Újvilágban
találkoztam első ízben a Szűzanya üzenetével. A helyszín a
Mexikóvárosban lévő Tepeyac-domb - a világ leglátogatottabb
Mária-kegyhelye - 1994-ben. Második mexikói utamon ősi kultúrák
nyomait keresve, figyelmemet nem kerülte el az ország, s egész
Latin-Amerika Boldogasszonyának, a Guadalupe-i Szent Szűznek ünnepe.
Zarándokok milliói érkeznek ide minden év, december 12-én. (Ez a nap
egyházi és állami ünnep is Mexikóban!)
A szent helyre a hatalmas metropolisz központjából gyalog indultam,
inkább a vándor kíváncsiságával, mintsem meggyőződésből, hitből
ahogy teszi azt az ország legtávolabbi pontjából, vagy akár a Közép-
és Dél- Amerikából érkező embertömeg. Útközben még megálltam egy
rövid pihenőre a „Három kultúrá”-nak elnevezett helyen, ahol azték
piramis maradványok, az Újvilág első temploma(!) és egy modern
lakótelep áll. Végül megérkeztem az 1531. évi jelenések helyszínére,
ahol néhány korabeli kápolna mellett, egy 1709-ben épült-, és egy XX.
századi, hatalmas bazilika látványa fogad. Sokak tisztelete,
szeretete oly nagy, hogy az utolsó száz métereket térden csúszva
teszik meg. Máig itt őrzik a világszerte ismert kegyképet, valamint
azon jelenések és csodák emlékét, melyek az elmúlt évszázadok alatt
történtek.
Pontosan tíz esztendőnek kellett eltelnie az újabb „viszontlátásig”,
amelyre Erdélyországban, a keresztény magyarság legnagyobb
találkozóján került sor. Visszatekintve úgy érzem, hogy a Nap
országában szerzett élmények együttes hatása, annak ereje kísért és
vezetett el végül a Napbaöltözött Asszonyhoz.
Fontos megemlítenem még az 1996-os évet, amikor nyugat-európai
körutamon ellátogattam a portugáliai Fatima-ba. Végigjárva a szent
helyet, a számtalan felajánlásként és hálából készült tárgyi emlékek
láttán, újabb útmutatást kaptam…
A zarándoklat szükségének érzete, egy nagy belső változás során
alakult ki bennem az elmúlt négy évben, amióta nemcsak
szívvel-lélekkel, de már tudatosan is a szellemi utat járom. Ez idő
alatt foglalkoztatott a híres spanyol zarándokút, az El Camino
megtétele, főleg a 2004-es szent évben. Azonban külső és belső
hangok azt súgták, hogy magyarként először Csíksomlyóba menjek. Bár
2001 nyarán - első erdélyi utam során - már eljutottam a Somlyó-
hegyre, de Fatima-hoz hasonlóan itt sem a jeles napon jártam, ezért
az élmények nem lehettek teljesek. (A térben és időben megtett nagy
utazások éveiben, itthoni kiállításaimon az ősi Mexikó kultúráit
közvetítettem.)
A 2004-es esztendő - egy megindító buddhista élmény mellett -
meghatározó spirituális élményt hozott a csíksomlyói zarándoklattal.
A „hívás” csendes, de annál erősebb volt, mondhatnám
„halaszthatatlan”...
A gyimesi csángók, a Kárpát-medence „indiánjainak” keresztje alatt
tettem meg, az oda- és visszautat. Mint fotós, igazán kitűnő társat
találtam magam mellett, a lengyel Tomasz Tomaszevszkit, a National
Geographic fotósát. Akkor még nem gondolhattam, hogy a fotókból
kiállítás lesz, nem is azzal a céllal kattintgattam a gépet, hanem
megpróbáltam megörökíteni a búcsújárás varázsát.
(Ez „belül” oly jól sikerült, hogy végül elhatároztam, amint
tehetem, egy havasi kalyibába költözöm, májustól novemberig, hogy
magamba szívjak mindent, ami Erdély…)
Itthon, miután a fotókat magamban kiértékeltem, egyetlen kérdés
foglalkoztatott: benne van-e a képekben, aminek benne kell lenni?
Erre elsősorban erdélyiektől vártam megerősítő választ. Úgy
válogattam össze, hogy - azok láttán - a néző a zarándokok közt
érezhesse magát és így át-, ill. újraélhesse a csodát. Azt szerettem
volna, hogy minél többeket érintsen meg az egymáshoz tartozás
érzése, és ne csak egy évben egyszer a Csíksomlyói Búcsún, s hogy
Magyarország szíve ne egyedül a határokon túl dobogjon.
Ekkor még nem tudtam, hogy honnan lesz pénzforrás a kiállításra, de
azt igen, hogy a Magyarok Házában szeretném megrendezni 2005.
Pünkösd hetében, „Csíksomlyóba mének…” címmel. (Közben azt is
felismertem, saját „megpróbáltatásaim” során, hogy manapság nem az
az „igazi” művész Magyarországon, aki „csak” alkot, hanem aki a
kiállítását meg is tudja valósítani.) Ám a Gondviselés most is
megsegített, mivel akkoriban írt ki pályázatot a Nemzeti Kulturális
Örökség Minisztériuma a csángó-magyar kultúra támogatására. Ezt
végül sikerült elnyernem, az Erdélyi Szövetség, név szerint Dr.
Lipcsey Ildikó önzetlen, segítőkész munkájának köszönhetően.
Időközben a 37 darabos fotósorozat elindult vándorútjára, s így
érkezett Budapestről Kapolcsra, a Művészetek Völgyébe, ahol a
Piramis Galériában rendszeresen kiállítok.
Külön örömöt jelentett, hogy 2005-ben épp Erdély volt a Völgy
meghívott vendége, továbbá az, hogy kérésemre templomi környezetben
mutathattam be a fotókat. Akárcsak ezt követően Solymáron,
Kisboldogasszony ünnepén.
A vándorkiállítás terve idén tavasszal azzal bővült, hogy a
Kárpát-haza számos Mária-kegyhelyére – s egyéb meghívások
helyszínére is -, eljuttassam a Magyarok Nagyasszonyának üzenetét.
Így Csobánkára július 2-án, Sarlós Boldogasszony napján.
A vándoroknak útravalóul csak annyit üzennék, hogy Babba Mária, a
Boldogságos Szűzanya karjait - melyek egykor a kis Jézust ölelték -
kitárva tartja mindannyiunk felé…
Áldás, békesség!
Návay Ákos
2006. Esztendő, Pünkösd hava
Letölthető PDF formátumban.
KIÁLLÍTÁSOK
- Fallóskút - Felső Mátra
Pünkösdtől Sarlósboldogasszony napjáig
2017
- Egri Bazilika
2015. május
- Bodony, Szent Mihály napi búcsú
2012. szeptember 30-án.
- Kismarosi Római
Katolikus Templom
2012. Pünkösd hava
- Guadalupe-i Szűz ünnepe 2007 -
Budapest
Magyar Szentek Temploma
Karácsony hava (februárig meghosszabbítva)
- Városmisszió 2007 - Budapest
Bakáts téri Assisi Szent Ferenc Plébániatemplom
Kisasszony hava
- Jézus Szíve Ferences Plébániatemplom
- Zalaegerszeg
2007. Nagyboldogasszony hava
- Dorogi Márton
Művelődési Központ - Püspökladány
2007. június
- Máriaremetei Kisboldogasszony
Bazilika
2007. Pünkösd hava
- Máriaremete-Hidegkúti Ökomenikus
Általános Iskola
2007. április-május
- Hollókői Húsvéti Fesztivál 2007
- Tiszakécskei
Katolikus Plébániatemplom
2007. február-március
- Budakeszi
Katolikus Plébániatemplom
2006. december - 2007. január
- Napvirág Idősek
Otthona, Budakalász
2006. Kisasszony hava
- Szentkúti Erdei
Kápolna, Csobánka
2006. Sarlós Boldogasszony napja (július 2.)
- Diósgyőri
Kézműves Alkotóház
2006. Pünkösd hava
- Solymári Búcsú
2005
Katolikus Plébániatemplom
(A kiállítást támogatta a Patrona Solymaris)
- Művészetek-Völgye
2005
Kapolcsi Katolikus Plébániatemplom
-
MAGYAROK HÁZA - BUDAPEST
2005. Pünkösd hava
VENDÉGKÖNYV
"A
Csíksomlyói képek transzcendentálisan: gyönyörűek!"
"Rajtuk van a fényképezhetetlen."
"Sokkal mélyebben megérintett és az életöröm belül kél, amikor (a
fényt követően) világosság ébred!"
"A csend szüli az igazi hangokat."
"A fény az első három dimenzióban: optika, a negyedikben az idővel
ölelkezik, az ötödikben pedig a szellemmel"
"Köszönöm, hogy itt lehetek ma is:
2007. dec. 12. szigeti Mária Magdolna" |